Save the date!!! De studiemiddag van de Beweegbasis zal plaatsvinden op woensdag 9 oktober 2024. Locatie: Gebr. van Doornelaan 25 in Horst aan de Maas.
Tijdens de studiemiddag zijn er twee workshoprondes en is er keuze uit 5 verschillende workshops.
Programma studiemiddag
14.30 – 15.00 inloop
15.00 – 15.15 opening
15.15 – 16.15 ronde 1
16.15 – 16.30 pauze
16.30 – 17.30 ronde 2
17.30 – 18.00 informele afsluiting met soep en broodje
Workshop 1: Zit met Pit! – “Breng je klas in beweging!”
Een interactieve workshop voor leerkrachten in het (speciaal) primair onderwijs. Onderwijsprofessionals leren op welke manieren meer beweging in een lesdag te implementeren is. Zowel in- als buiten het klaslokaal, met verschillende werkvormen (individueel, coöperatief, challenges), differentiaties, altijd gekoppeld aan een leerdoel en daarbij gebruik makend van het in de klas aanwezige materiaal. En natuurlijk nemen wij zelf onze hutkoffer boordevol inspirerend materiaal mee! Marielle Levels van Zit met Pit inspireert je graag.
Workshop 2: Hop Up Playground: een wereld waarin de verbeelding van kinderen tot leven komt!
Ontdek de magie van bewegend leren met Hop Up Playground! Deze innovatieve speelomgeving, ontstaan in België, is een ware revolutie in hoe we denken over spelen en leren. Kinderen van 2 tot 12 jaar krijgen de kans om hun eigen wereld te bouwen, van spannend klimparcours tot creatieve speelplekken. Het is niet alleen leuk, maar bevordert ook hun ontwikkeling en samenwerking. Met Hop Up Playground wordt elke ruimte een avontuurlijke leeromgeving waar kinderen hun fantasie de vrije loop kunnen laten. Doe mee met de inspiratieworkshop geleid door Eva Maréchal en zie hoe spel en educatie hand in hand gaan. Klaar om te transformeren hoe we spelen en leren? Bezoek www.hopup.be alvast voor meer informatie!
Workshop 3: Beweeg Wijs: Kinderen leren (nog) beter te spelen
Iedere leerling heeft behoefte aan vrije speelmomenten. Toch is het niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend om op die momenten met plezier te kunnen spelen. Op het speelplein bijvoorbeeld ontbreekt soms een uitdagende en gestructureerde speelomgeving. Hierdoor kunnen leerlingen het pleinspelen als onprettig gaan ervaren en zo ontwikkelingskansen missen. De speelmethode van Beweeg Wijs speelt in op belangrijke vrije speelmomenten van kinderen. Hiervoor gebruikt Beweeg Wijs een kleurenconcept ( naar idee van Erik Boot) waarin kinderen beter leren samenspelen in een uitdagende en gestructureerde omgeving. Onderdeel van de methode zijn de ingedeelde kleurenzones op het schoolplein (ook toepasbaar op uw plein) Bij elke kleurenzone horen specifieke activiteiten die afgestemd zijn op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit is een veelbelovende strategie om lichamelijke activiteit te bevorderen. Spelen is tenslotte de belangrijkste beweegactiviteit van kinderen. Deze bovenstaande informatie zal – in theorie en praktijk – nader worden toegelicht tijdens de Beweeg Wijs workshop. U maakt kennis met veel leuke pleinspelen voor groep 1 t/m 8. Michel Ballast van Beweegwijs neemt je mee in deze interessante workshop.
Workshop 4: Beweeg-uitjes
Het doel van een beweeguitje is dat de kinderen even kunnen bewegen en na het bewegen weer geconcentreerd bezig kunnen gaan met het vak waar ze mee bezig waren of weer een nieuwe les starten. Door het beweeguitje wordt de sfeer in de klas verhoogd. Ze verrijken het onderwijsaanbod en prikkelen het brein als je bewegend iets gaat doen wat “even moeite kost” om het voor elkaar te krijgen. De beweeguitjes helpen bij het halen van de beweegnorm. Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Regelmatig bewegen in de klas en daarmee fysieke activiteit heeft een klein maar positief effect op aandacht, concentratie, motivatie en het gedrag van kinderen in de klas. Met name coördinatieoefeningen stimuleren delen van de hersenen die ook betrokken zijn bij aandacht en concentratie van kinderen. Het gaat bij beweeguitjes niet om winnen of verliezen. Iedereen kan meedoen of het nu moeilijk of makkelijk is. We maken even tijd om samen plezier te hebben. Omdat de leerlingen veel van deze beweeguitjes samen doen zonder dat er kinderen “af” zijn, kan en mag iedereen meedoen. Ron ten Broeke vertelt je graag meer in deze boeiende workshop!
Workshop 5: Bodymap, de Beweegformule
De Beweegformule van Ruth Donders en Ingrid Houtakkers richt zich op de motorische ontwikkeling van jonge kinderen door middel van de Bodymap-methode. Deze methode stimuleert de rijping van het zenuwstelsel via gerichte bewegingsactiviteiten. Het programma biedt scholing en begeleiding aan professionals in het onderwijs en voorschoolse instellingen. Door speelse, doordachte activiteiten helpt de Beweegformule kinderen een sterke basis voor schoolse vaardigheden op te bouwen. Meer informatie vind je op debeweegformule.nl
Workshop 6: Actief Fundament – fundamenteel beter Geannuleerd
De basisvaardigheid ‘bewegen’ vormt een cruciaal element in de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Echter, precies in deze levensfase wordt de minste (kwalitatieve) aandacht gegeven aan bewegen. Fontys is kartrekker van een groot landelijk initiatief ‘Actief Fundament’, waarin een aanpak wordt ontwikkeld gericht op de integratie van gezonde beweegroutines op integrale kindcentra (IKC; kinderopvang + basisonderwijs). Dit wordt vormgegeven door een brede samenwerking tussen verschillende disciplines (Sport en Bewegen, Pedagogiek, Educatie, Gezondheid, Ruimte Ordening) en een sterke integratie tussen WO, HBO en MBO. In deze interactieve sessie laten we je zien hoe we deze bundeling van krachten tussen disciplines vormgeven en maken we je actief deelgenoot van deze ontwikkeling. Samen gaan we op zoek naar de ingrediënten die ons helpen om bestaande barrières uit de weg te ruimen of te overbruggen, zowel binnen de sectoren kinderopvang en het basisonderwijs als ook in de overgang tussen beide settings. Draag jij ook bij aan de optimale ontwikkelkansen van kinderen? Actief Fundament, fundamenteel beter – Een Leven Lang Bewegen